Mijn visie
Na mijn afstuderen als mbo-verpleegkundige niveau 4 zocht ik naar meer verdieping als verpleegkundige. Het waarom na elke actie die ik uitvoerde als mbo-verpleegkundige. Hierdoor heb ik de stap genomen om verder te gaan studeren en vervolgens om te specialiseren als kinderverpleegkundige of ambulanceverpleegkundige. Ik hield van acties en mijn hart lag ook bij de kinderafdeling, na mijn stage-ervaring op de desbetreffende afdeling. Voor mij was het van belang dat het werk niet elke dag hetzelfde zou zijn.
Helaas liep mijn ‘journey’ niet zoals ik heb gepland. Wegens een fysiek ongeluk moest ik van gedachten veranderen en dit bracht mijn visie ook in verandering. In eerste instantie was ik teleurgesteld in mijzelf, omdat ik mijn droombanen moest opgeven/aanpassen, maar zoals ik al heb gezegd, zorg blijft in ontwikkeling. Met andere woorden, de professional binnen de zorg blijft ook automatisch in ontwikkeling en dat is precies wat Leven Lang Leren is. De rol van leiderschap in ieders carrière als professional binnen de zorg leidt tot waarborging van een verantwoordelijke zorg voor elk individu. Hierdoor zie ik dat een professional met een houding als leiderschap zich altijd in de positie postuleert om door te blijven leren en groeien op zijn gebied.
Na mijn visie verandering kwam ik in kennismaking met het begin van de zorg, waar alles van start gaat, waar bewustwording een grote rol speelt, waar een verandering in elk individu kan plaatsvinden die uiteindelijk invloed heeft op de hele populatie. Ik belandde in de preventieve zorg bij kinderen als schoolverpleegkundige.
Ik zie mijzelf als een leider binnen deze zorg. Die moet zich telkens professionaliseren om de nieuwe generatie beter te kunnen begrijpen door met hen in gesprek te gaan. Om hun tekorten te kunnen signaleren en naar de juiste discipline door te verwijzen. Ook het contact en de samenwerking met de ouders van elk kind is van belang. Het is een zorg die wordt samen gedaan en niet opgelegd.
Ik zie mijzelf verder ontwikkelen op het gebied van adolescentenzorg-verpleegkundig, aangezien aan adolescenten, beter bekend als jongeren, hier op het eiland niet genoeg aandacht wordt besteed aan hun normale ontwikkeling als puber.
Mijn zorgvisie
Preventieve zorg wordt steeds belangrijker binnen de zorg. De ontwikkeling die plaatsvindt van BN2020 naar BN2030 brengt met zich mee dat er onder verpleegkundigen over drie belangrijke thema’s wordt besproken: leiderschap, probleemoplossend vermogen en preventie (den Hertog et al., 2024).
Preventie gaat hand in hand met leiderschap, een sterke combinatie om de zorg te waarborgen en vorm te geven om tot ontwikkeling te komen voor een duurzame zorg. Volgens de V&VN (2024) heeft de verpleegkundige binnen de preventieve zorg een belangrijke en onmisbare functie in de maatschappij.
Preventie staat weer centraal en het kan niet anders zijn, omdat dit zorgt voor een betere gezondheidstoestand en efficiëntie binnen de zorg (Rosendal, 2024). Het is duidelijk te zien dat in de komende jaren de nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling van de professional, zodat er meer verbetering kan plaatsvinden op een verantwoordelijke manier op het zorggebied.
Maak jouw eigen website met JouwWeb